شركت فيدس شركت فيدس .

شركت فيدس

آشنايي با سيستم نظام آموزشي كانادا

آشنايي با سيستم نظام آموزشي كانادا

آشنايي با نظام آموزشي براي مهاجرت به كانادا بسيار ضروري است.كشور كانادا دومين كشور بزرگ دنيا ازلحاظ وسعت است ولي به نسبت وسعتش داراي جمعيت بسيار كمي است و دائماً در پي افزايش جمعيت خود هست ازاين‌رو تلاش بسياري براي بالا بردن سطح رفاه شهروندان خود انجام داده، كه نتيجه آن تبديل‌شدن به مقصد بسياري از مهاجران در سراسر دنيا است.

تحصيل در كانادا مي‌تواند به 2 زبان رسمي اين كشور صورت گيرد، در بسياري از ايالت‌ها به زبان انگليسي و در ايالت كبك و نيو برانزويك به زبان فرانسوي است كه شخص بسته به سكونت در استان و يا شهر زندگي زبان اول خود را براي تحصيل انتخاب مي‌كند. بالا بودن استاندارهاي زندگي، اقتصاد رو به رشد، شرايط فرهنگي مناسب و شرايط مناسب كار براي دانشجويان فارغ‌التحصيل شده ازجمله ويژگي‌هايي هستند كه مهاجران را به اين كشور جذب مي‌كند. در ادامه مقاله آشنايي با سيستم آموزشي كانادا همراه سايت فيدس باشيد.

نظام آموزشي:

در كشور كانادا نظام آموزشي بسيار منظم و دقيق برنامه‌ريزي‌شده و استانداردهاي آموزشي به‌صورت يكپارچه در سراسر كشور تحت نظارت دولت فدرال قرارداد، معمولاً هر ايالت به‌صورت مجزا اين سيستم را مديريت مي‌كنند. در سيستم آموزشي كشور كانادا دو نوع سيستم آموزش دولتي و سيستم آموزش خصوصي ديده مي‌شود. دولت كانادا توجه ويژه‌اي به بحث آموزش به‌خصوص در پايه دبستان به كودكان و نوجوانان دارد به‌واسطه اين موضع حدود 7% از توليد ناخالص داخلي خود را صرف سيستم آموزشي كرده و از ابتدا تحصيل تا زمان دانشگاه محصلان را تحت حمايت خود قرارداد.

در كانادا مقطع ابتدايي و دبستان تشكيل‌شده از پيش‌دبستاني و كلاس اول تا پنجم و بعدازآن مقطع متوسطه كه 6 سال طول دوره آن است.(حدود 12 سال طول دوره تا ديپلم) ناگفته نماند كه اين دوره فقط در استان كبك مدت آن 11 سال است. به‌طوركلي مي‌توان فرزندان از سن 4-5 سالگي مهدكودك ثبت‌نام كنند و مقطع اول ابتدايي نيز 6 سالگي شروع مي‌شود. اگر قصد مهاجرت به كانادا داريد شروع دوره از شهريور (September) هرسال و تا خرداد (jun) ادامه دارد در برخي موارد در دي‌ماه نيز مي‌توان براي ثبت‌نام اقدام كرد. دانش آموزان پس از گذراندن دوره متوسطه مي‌توانند وارد دانشگاه و يا كالج شوند.

مدرسه در كانادا:

در كانادا دانش‌آموز در چهار مقطع تحصيل مي‌كند:

مقطع اول ابتدايي كانادا كه از پيش‌دبستاني و يا سطح 1 شروع مي‌شود و تا 5 ادامه دارد.

مقطع دوم راهنمايي كانادا كه از سطح 5 و تا 8 ادامه دارد.

در دو مقطع بالا سيستم نمره دهي بسيار ساده انجام مي‌شود. معدل يا همان GPE بر اساس نمرات به دست آمده تقسيم‌بر تعداد كلاس‌ها محاسبه مي‌شود. بالاترين نمره GPE نمره 0/4 است و با استفاده از حروف انگليسي سطح علم و دانش، دانش‌آموز مشخص مي‌شود.

مثلاً حرف A نمره 0/4 و B نمره 0/3 و ...و F مردودي است. در سيستم آموزشي كانادا هرسال داراي سه ترم است كه معدل دانش‌آموز در انتهاي سال تحصيلي از جمع معدل اين 3 ترم به دست مي‌آيد. در سيستم آموزشي كانادا، ساعات مدارس در مقاطع ابتدايي و راهنمايي از 8:30 صبح تا 3 يا 3:30 بعدازظهر همراه بازمان نهار به مدت يك ساعت و دو زمان 15 دقيقه‌اي اختصاص به استراحت دانش آموزان داده‌شده.

مقطع سوم دبيرستان مقدماني كانادا كه از 7،8 و تا 9 ادامه دارد كه دانش آموزان آماده مي‌شوند براي رفتن به مقطع دبيرستان.

مقطع چهارم دبيرستان كانادا كه از سطح 8 يا 9 تا 11،12 ادامه دارد كه اين بستگي دارد در كدام استان باشد كه در كبك اين موضوع همين‌طور كه قبلاً توضيح داديم متفاوت است.

براي مهاجرت به كانادا و تحصيل در كانادا اگر معدل ديپلم شما پايين باشد بايد براي مورد تائيد قرار گرفتن مدرك ديپلم ابتدا يك ديپلم از دبيرستان كانادايي

بگيريد و بعد براي دانشگاه و يا كالج اقدام كنيد.

هزينه تحصيل در مدارس:

اين هزينه براي مدارس دولتي سالانه بين 11000 تا 15000 دلار كانادا است كه در مدارس خصوصي اين مبلغ مقداري افزايش پيدا مي‌كند و تا 20000 دلار كانادا هم مي‌رسد.

تحصيلات تكميلي

تحصيل در كالج:

اين دوره‌ها بيشتر براي آماده‌سازي متقاضي براي ورود به بازار كار است كه درواقع برخلاف دانشگاه‌ها كه به‌صورت آكادميك برگزار مي شود دوره بيشتر بر پايه مباحث فني و كاربردي ارائه مي شود. اگر بخواهيم با يكي از سيستم‌هاي تحصيلي ايران مقايسه كنيم، مي‌توان گفت كه شباهت با دوره‌هاي فني و حرفه‌اي را دارد. متقاضيان تحصيلي براي گذراندن دوره‌هاي فني، هنري و حتي مهندسي مي‌توانند براي گرفتن پذيرش از كالج‌هاي كانادا اقدام كنند كه طول اين دوره معمولاً بين 2 تا 4 سال متفاوت است.

شخص مي‌تواند براي دوره‌هاي DEC (كه در كبك ارائه مي‌شود)، ديپلما، سرتيفيكيت، پست بچلر و بچلر اقدام كند و پذيرش خود را دريافت كند كه براي اقدام در هر دوره بايد شرايط خاص آن را دارا بود. براي مهاجرت به كانادا متقاضياني كه مدرك زبان ندارند نيز مي‌توانند براي گذراندن دوره زبان از كالج پذيرش بگيرند. براي اقدام در اين دوره‌ها برخلاف دانشگاه نيازمند به داشتن مدرك زبان خيلي بالايي نيست و با داشتن ايلتس 6 مي‌توان براي گرفتن پذيرش اقدام كرد.

هزينه تحصيل در كالج:

معمولاً هزينه تحصيل بين 10000 تا 20000 دلار در سال است كه هر رشته و دوره متفاوت از يكديگر هستند و همچنين تحصيل در هر استان و يا شهر به نسبت در متغير بودن هزينه‌ها تأثيرگذار است.

سخن پاياني

كانادا كشوري با سطح رفاه بالا زندگي و دانشگاه‌هاي آن داراي سطح علمي بالايي هستند. با توجه به اين‌كه ممكن است ابتدا هزينه بالايي براي زندگي و شهريه پرداخت كند ولي اين هزينه نيست، بلكه سرمايه‌گذاري براي آينده است. فيدس با كارشناسان و مشاورين حرفه‌اي در مقطع ويزا تحصيلي، كاريابي، مهاجرت و خدمات بين‌المللي همراه شما خواهد بود.


برچسب: مهاجرت.مهاجرت به كانادا.فيدس.مهاجرت به آلمان.مهاجرت به اسپانيا.مهاجرت به تركيه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۳۸:۲۷ توسط:مهدي اسدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :